mandag 22. desember 2014

fredelig jul

Joda, nå står juletreet klart i gangen her. Jeg gleder meg til å sette det inn og pynte det. 

I vinter har vi holdt på med gangen. Vi har satt inn en gammel trefløyet sveitserdør (som skal males ferdig når vi får tid), alt er ferdig panelet (male skal vi gjøre siden her også) og så det beste av alt: vi er i gang med et plassbygget skap. Dører mangler, men det var helt nydelig å få orden på sko og jakker. I år kjøpte vi juletre i mulmet og mørket av vinterkvelden, på kjelke, oppe på den store gården som ligger i nabolaget her. Og nå skal det altså straksens straks inn i stuen.

I overlysvinduet i gangen har jeg festet furukvister sammen til en girlander. Metallstjernene kjøpte jeg for noen år siden og de er alltid like hyggelige å plukke frem.

På sjenken står det i år igjen en stuegran med tovede hjerter på. Syns det er så koselig med det vesle "juletreet". I år havnet den rett og slett i vaskebøtta vår!

De tovede hjertene lagde jeg i fjor. Det kan du lese mer om HER

Jeg skulle gjerne hatt et større rundt bord nå til jul. Jeg syns det er så fint med gamle broderte og firkantede duker på. Men, jeg nøyer meg, og gleder meg over dette vesle bordet som står borte i kroken ved sofaen. Den arvede duken er jeg så glad i. Den bringer frem den rette og gammeldagse stemningen jeg liker så godt. 

På stuebordet står denne lille dekorasjonen. Svibler og levende lys i en gammel gelèform i keramikk. Det hele er dekket til med mose og et par kvister med lerkekongler. 

Ute troner fugleneket høyt der oppe på garasjetaket. I tråd med tradisjonen som forteller at det nettopp var vanlig å sette kornbandet høyt slik at småfuglene skulle kunne forsyne seg uten å bli forstyrret.

Vi måtte likevel ha et fuglenek til. Rett utenfor kjøkkenvinduet. Det er såå koselig å sitte ved frokostbordet eller middagen og se ut på fuglene som nipper i seg go`sakene. 

Lys i mørketiden må til. I lykten utenfor inngangsdøren tenner jeg telys. Jeg har funnet ut at det er så kjekt i stedet for store kubbelys. Jeg har nemlig en stor tendens til å glemme å slukke lyset når gjestene går... Da brenner telyset bare ut og slukker av seg selv. I urnen hadde jeg så lyst på en lyslenke i år og endelig fikk vi ordnet det. Ganske enkelt, men jammen ganske så stemningsfullt også!

Men bli med inn igjen! Det er kaldt ute. Herlig kaldt, og snø. Det er jo akkurat hva vi ønsker oss, sant? I gangen står som sagt juletreet klart og i kveld skal det pyntes. Jeg gleder meg faktisk som en unge. Det skal nesten ikke mer julepynt til enn ei ekte gran med lukt og barnnåler som spretter syns jeg. Og så blir den så fint med lysene. Ja... vi mennesker er jammen litt rare. Drar inn halve skogen bare fordi det er jul. Hihi.

Det knitrer og varmer fra peisen som deler stuen vår i to. På kanten der oppe ligger enda en girlander med ekte furukvister. Til kvistene har jeg festet små "barkeblad" og noen lerkekongler. 

Og jeg selv? Joda, jeg har alle gaver i boks nå og julen kan bare komme. Innimellom avslapning, familieselskaper, mat og pakker - ja, da får vi støvsuge og rydde litt der vi ikke rakk før moroa satt inn. Jeg har i alle fall tatt på "julesløyfa" og er klar for en fredelig jul. Jeg håper den blir det. For dere, og for oss. 

En fredelig og gledelig jul ønsker jeg dere!
Så knottes vi mer om ikke alt for lenge. 

12 kommentarer:

  1. Mange hjertelige takk for den varme hilsen fra ditt rede.ønsker deg ogdine en velsignet,fredelig jul.Ser fram til å høre fra glade mottakere om ei fin fin bok.

    SvarSlett
  2. Ønsker deg og dine en fredfull jul og et godt nyttår. Du kan gå inn i nyåret i visshet om at du har gledet mange, mange dette året! Hilsen Liv.

    SvarSlett
  3. Riktig god jul til deg og dine.
    Takk for ett flott år med masse fine inntrykk fra deg.
    Det er så godt å lese det du skriver, du tar så godt vare på kulturarven vår.
    Så nu håper jeg at Kofteboka ligger under juletreet, for det er ikke få hint som har kommet i høst om akkurat den.
    Nyt helgedagene og ha ett flott nytt år.

    SvarSlett
  4. Hei Liv
    Så koselig julehjem dere har. Skikkelig stemning med naturen inn i huset.
    Ha en riktig god jul.

    SvarSlett
  5. Så koselig det er hos deg Liv! Ønsker deg en fantastisk julaften i dine nydelige omgivelser! Juleklem!

    SvarSlett
  6. Her var det meste klart alt på mandagen ser det ut for.
    Koselig med slike furugirlander. Skaper fin julestemning.
    Ønsker deg ei velsignet god julehøytid :)

    SvarSlett
  7. I wish you a very Happy Christmas! Your home looks so lovely with its simple, elegant and natural seasonal additions. xo

    SvarSlett
  8. Hi Liv, It is Christmas night, and I finally have time to look at this post. I love the simplicity of your holiday decorating. And, those felted hearts delight me once more. I have enjoyed your posts this year and I look forward to more of them. I hope that you have had a wonderful Christmas with your family.
    Hugs from Linda in USA

    SvarSlett
  9. I love these photos, Liv. Your simple, yet elegant, way of decorating always pleases me. I hope that your Christmas was filled with happy surprises.
    Linda xx

    SvarSlett
  10. Gledelig jul! Jeg var så heldig å få Kofteboken i julegave, så nå har jeg funnet frem garn og begynt på Oddvar-kofte til meg selv :-) Flott bok!!

    SvarSlett
  11. Love this post! Happy New Year from the South of Spain!

    Marina

    SvarSlett
  12. Utrolig fine bilder og for et vakkert hjem du har!

    SvarSlett