onsdag 2. september 2015

dyrk ressursene du er tildelt

Det er nok av flinke folk å sammenligne seg med der ute. Vi benytter oss stadig av muligheten til å titte inn hos andre via blogger og instagram. Sosiale medier generelt. Det er jo både inspirerende og godt for øyet det, men midt i alt det fine, kan vi av og til kjenne et irriterende stikk. Stikket av dårlig selvtillit. "Hun får det jo mye bedre til enn meg. Hun får flere likes, og har i alle fall maaange flere følgere." Jada, de tankene kan komme snikende. Og ikke bare snikende heller. De kan slå deg hardt. Men så utrolig irriterende! Og unødvendig. Hvorfor er det så enkelt å sammenligne seg med andre? Vi er jo totalt forskjellig. Det hun eller de gjør, det gjør jo ikke jeg. Ikke på akkurat samme måte. Og det jeg gjør, det gjør jo ikke hun eller de. Vi har hvert vårt unike produkt. Vi er gode på forskjellige arenaer. Så går vi likevel kanskje rundt og tenker at "de andre får det så mye bedre til enn meg. Jeg rekker ikke å tørke støv av hyllene her en gang". Nei, la meg slippe. Hver gang det går opp for meg at det er helt greit og ikke sammenligne seg, trekker jeg et lettelsens pust. Kanskje er det derfor jeg ikke er så glad i å følge interiørtrender også. Det blir for mye man må følge med på, endre, konkurrere om. Og jeg er et skikkelig dårlig konkurransemenneske. Nei, jeg vil holde på med mitt. Ikke sammenligne meg med alle andre. Dette trenger man å bli minnet på. For igjen og igjen går vi i den samme fella. Så kan vi heller holde på med det vi syns er gøy. Og styrken ligger nettopp i dette ordet. Syns vi en ting er inderlig gøy, gir mening eller er verdifullt, er vi villige til å bruke tid på det. Da kan vi bli gode. Tiden vi er tildelt er ikke ubegrenset. Jeg rekker simpelten ikke å bli god i alt jeg kanskje skulle ønske. Men er det ikke slik det skal være? Tenk på skijentene. Tror dere de lager all mat fra bunn av, strikker kofter, syr gardiner, holder huset rent, får vært mye med familien og alltid har rene og stellede negler? Jeg tror de konsentrerer seg om det de er skikkelig gode på, og så rekker de det de rekker utenom. Det som er viktig for dem og det de liker å gjøre. Og her stopper min sammenligning med skijentene altså. Hehe. Jeg rekker rett og slett ikke å bli god i alt jeg kanskje skulle ønske, og så klart har jeg ikke evner til alt heller. Så jeg må dyrke ressursene jeg er tildelt. Vi er gode på noe, og mindre gode på annet. Ja faktisk må vi godta at noe er vi skikkelig dårlig på. Så det er bare å øve seg på å ikke sammenligne seg med andre. Selv om vi til og med skulle drive med nesten det samme. Det er plass til oss alle. Og vi må ikke glemme at vi har hver vår signatur. Hvert vårt unike produkt. Så får vi heller gløtte inn til hverandre for å la oss inspirere, til å gjøre nye ting, eller bli enda bedre i det vi kan fra før. 

13 kommentarer:

  1. Super god erkendelse og godt at huske på :-)

    SvarSlett
  2. Er så enig med deg,men det var godt å bli minna på det. Takk for gode og viktige tankar!
    Hildegunn Ø

    SvarSlett
  3. Viktige refleksjoner, Liv Jorunn!!

    SvarSlett
  4. Så sant så sant! Viktig å stanse opp og tenke seg om og ikke bare la seg snurre med på karusellen, dette virker det som du er dyktig på!
    Ser for meg også hvor koselig det kommer til å bli hos dere til slutt.
    All mulig lykke til videre.
    Klem fra Signe.

    SvarSlett
  5. Ja, dette var gode og riktige tanker. Dagens "misunnelses-syndrom" kan være svært skummel, spesielt nå som sosiale medier er så i vinden. Jeg er helt enig med deg; gjør det du liker og det du får glede av, ikke hva andre eventuelt skulle mene. :) Og som en bekjent sa til meg ang. misunnelse: "1-2-3-ferdig med det!" ;)

    SvarSlett
  6. I enjoy your blog very much. Many beautiful photos! Lovely thought today.

    SvarSlett
  7. Utrolig viktig å tenke på i disse tider med alt presset fra alle kanter,det er flott at vi kan gå våre egne veier og gjøre det som vi liker og er gode på selv.Alle må ikke ha de siste design tingene,virker som det er viktig for å få mange "likes" Masse lykke tll videre med gården og alt du holder på med.God helg.

    SvarSlett
  8. Så fint skrevet! Jeg tror det er viktig å minne seg selv - og hverandre - på hvor greit det er at vi er forskjellige. Det burde ikke være noe mål i seg selv at vi skal være så like. Så kjedelig det ville ha blitt. Likevel ligger det dypt i oss å søke anerkjennelse blant likesinnede, og det å finne trygghet i å gå sine egne veier, krever kan hende litt mot og modenhet.

    Jeg synes det er flott å lese og høre om mennesker som gjør nettopp dét. De som følger sine egne drømmer, selv om de nødvendigvis ikke ligner så mange andres. De som setter seg mål og er villige til å stå på for til slutt å oppnå dem. Og som underveis mot målet, opplever og erkjenner at veien i seg selv er selve livet. De som finner glede i små, hverdagslige hendelser og har et våkent øye for det vakre i naturen. Selv synes jeg det er utrolig viktig å ta vare på kulturlandskapet. Mange bruk står tomme og forfaller. Kulturarven gamle hus og tun representerer forvitrer og går tapt dersom ingen 'ser' dem og er villige til å ta fatt. Slik som dere to, Liv. Derfor er det så flott at dere våger å satse. Dere skaper noe unikt sammen, og det har verdi utover det rent åpenbare at dere vil få et hjem sammen på landet.

    Jeg er sikker på at mange beundrer dere for valget deres og blir inspirert til å satse i sitt eget liv også. Det trenger absolutt ikke å være å flytte til et gammel bruk på landet, men til å tenke alvorlig etter hva man ønsker i livet, og så ta de valg som kreves. Tiden går så fort. Det er så mye som kreves av oss i hverdagen at vi kanskje knapt puster med magen. Da er det inderlig godt å lese om deg, Liv. Du deler tankene dine om det som er viktig for deg og familien din, med oss lesere. Du reflekterer, og du minner oss på å gjøre det samme. Hva er viktig å se? Hva gjør godt å dvele ved? Hva verdsetter vi? Hvor vil vi med livet vårt? Du viser oss at det verdifulle ikke nødvendigvis ligger i det kostbare, det som kan kjøpes dyrt. Det synes jeg er så flott. Vi trenger det. Vi trenger et roligere pulsslag som du formidler. Jeg gleder meg over å lese bloggen din og titter innom hver dag. Her finner jeg en ro som gjør meg godt. Her blir jeg inspirert. Takk for at du deler!

    Gode hilsner fra Tine



    SvarSlett
  9. Helt enig med deg, Liv! :-)

    SvarSlett
  10. Gløtter inn til deg, jeg, Livs Lyst. Og blir svært inspirert. God helg!

    SvarSlett
  11. Du er jo flink til så mye og aller mest liker jeg tekstene dine. Hos andre ser jeg gjerne bare på bildene. Men du skriver så fine tekster :) Har fulgt deg i mange år og gleder meg til å følge dere videre til fjells.

    SvarSlett
  12. Så utruleg godt skreve!
    Takk at du deler, både tekst og bilder.
    Til inspirasjon :-)

    God helg på landet!

    SvarSlett