tirsdag 20. september 2016

kortreiste barndomsminner

I sommer brukte vi det meste av tiden oppe på gården, men noen småturer hit og dit i vårt fine fylke, ble det. Og disse turene setter vi så stor pris på. Ikke fordi det var "det eneste vi fikk", men heller "vi har ikke lyst å reise langt akkurat nå". Det passer oss helt perfekt å ta småturer, oppleve mer av fylket og landet vårt, og kose oss sammen som familie. 

For oss skaper dette vel så mange gode minner som en sydentur eller en større utenlandsreise. Det er deilig å kunne ha fine dager i nærmiljøet. Vi har rett og slett ikke lyst å reise langt. Det passer oss så fint å være her å skape kortereiste barndomsminner. Jeg leste et stykke i en større avis i sommer, og hørte et kåseri på radioen, om barn som kommer tilbake på skolen og ikke har utenlandsreiser å fortelle om etter en god og varm sommerferie. Er det synd på dem? Ja, dere skjønner jo hva jeg tenker. Når begynte vi å rangere opplevelser etter hvor i verden det skjer? Ingenting i mot sydenturer her, men jeg heier altså på bilturer, telting i fjellet, dagsturer, nattbading, fisking, familiesamlinger.. fordi det passer oss så godt nå. Så er det vel en tid for alt. Og om jeg får helt dilla på sydenturer en gang, vil jo tiden vise ;O)

En liten ting til om dette bildet: Så godt å være liten og utforske og fantasere, og samtidig være trygg i pappas sterke hender. Jeg er fristet til å tegne en pil inn mot hendene til disse to karene i livet mitt, men jeg lar være og regner med at øynene deres tar et blikk i den retningen nå uansett. Jeg syns det var så skjønt!

Denne litt grå dagen i sommer, var vi innom Mjonøy i Vinje. Her finnes blant annet dette vesle bakeriet. Der inne er det ekstra godt og varmt, for det meste av rommets kvadratmeter fylles av en stor og vedfyrt bakerovn. 

På de røffe trehyllene ligger nybaket rett fra ovnen. Litt dumt å vise det med et sorthvitt-bilde, men slik ble det nå. Smaken var i alle fall god den må dere tro, og duften i rommet ikke dårligere!

Langs hele tunet som består av flere små tømmerbygninger, som kan leies til overnatting, renner den friske elva. Dette gir meg såå assosiasjoner til elva som renner like ved gården der Bestemor og Bestefar bodde. Vi ungene bodde der nede i kulpen. Vannet var like klart, steinene hadde akkurat samme farge... Dette er barndomsminner for meg. Og vi dro ikke langt for å få dem. Litt over en time i bil og vi var hos Bestemor og Bestefar. Så var det bare å finne frem et håndkle på badet. Det lå sirlig stablet i skapene og jeg husker de var gode og stive etter lufttørking. Jeg hadde mitt favoritthåndkle. Ofte lånte jeg støvlene til Bestemor som stod så laglig til på trappa. Alltid fulle av rusk etter timer i åkeren. Så løp vi ned til elva. Hele gjengen, for storfamillien var ofte samlet. Foreldrene våre sier elva var barnepike, og jeg skjønner hva de mener. Vi måtte være veldig sultne om de skulle få oss opp igjen. 

Med dette innlegget roper jeg altså hurra for kortreise barndomsminner!

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # landliggründertreff2016 #

17 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med dig...

    SvarSlett
  2. Bakverket på Mjonøy er bare herlig godt. Alltid innom på vei til og fra Bømlo. Synd det er stengt vinterstid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo så gøy med dette stedet, at folk fra både øst og vest kommer innom. Det ligger laglig til :O) Skulle gjerne vært der om vinteren jeg også, men vi får kose oss i sommersesongen da :O)

      Slett
  3. Det må ha vært så fantastisk å ha en bestemor og bestefar på gård! Du er virkelig heldig som har slike barndomsminner. Er gården i slekten deres fremdeles? Jeg har gode minner fra besteforeldres store frukthage med et hvitt, gammelt hus. Sikkert noe av grunnen til at jeg og familien nå bor i et hvitt, gammelt hus i en eplehage! :)
    Jeg må også kommentere tankene om kortreist ferie. Jeg er så enig med deg! Det er så mye flott å se i vårt eget land, og bedre for miljøet ikke å reise halve jorden rundt hver gang man skal bort også. Etter at vi fikk barn, har vi bare reist i Norge og våre nærmeste naboland, men barna har begynt å klage. De er de eneste i sine vennekretser som aldri har tatt fly. Eldstemann er nå tenåring og det går virkelig innpå ham, så vi er i ferd med å gi etter og øke reiseradiusen. Det føles ikke helt bra. Nyt deres kortreiste ferier så lenge dere kan! Kanskje kan vi håpe det blir mer og mer trendy å reise kort :) Hilsen Marie

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en nydelig tid. Å ha nesten alle ferier og helger der oppe. Jeg har nok "dyrket" det litt sånn ekstra i etterkant. Alle de gode minnene og opplevelsene, men jeg elsket å være dere da jeg var yngre. Når jeg hadde fått lappen og kunne dra alene, dro jeg gjerne til Bestemor i helgene. Det var en tilflukt for meg også. Så godt å komme dit om man var litt sliten eller lei.

      Gården ble solgt ut av familien etterhvert. Det var fryktelig trist når det stod på, men vi har minnene og gården var jo ikke den samme uten besteforeldrene mine.

      Herlig å høre at du bor i et gammelt hvitmalt hus med eplehage rundt. Det høres nydelig ut. Du lever ut dine minner. Det er mange måter å gjøre det på.

      Javisst er det miljøvennlig også :O) Jeg tenkte ikke på det i farta. Men skjønner også at alt har sin tid. Kanskje vi også må hive oss på fly etterhvert. Hvem vet? Samtidig har ikke vår familie vært mye ute på store reiser, nettopp fordi vi hadde denne gården å dra til. Samme med min mann. Og nå, som voksne, vil vi jo bare tilbake til dette. Vi har liksom troa på det. At det er godt og fint å vokse opp slik <3

      Slett
  4. Og eg roper hurra for deg som tar opp dette temaet som rommer så mye ang. verdier!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra!
      Jeg kunne skrive så mye, mye mer rundt dette. Men dere skjønner hvor jeg vil henn. Og det er bra. For jeg har troa på dette.

      Slett
  5. Kjempeflott innlegg, kjenner på det same sjølv ☺💓... og den trygge handa var det første er la merke til, så mye kjærlighet 💓

    SvarSlett
    Svar
    1. Så herlig! Jeg syns også det var så skjønt og du sier det jo så fint: "Så mye kjærlighet". <3 <3 <3

      Slett
  6. Jeg liker både lange og korte turer. Det viktigste ting, for meg, er bare å nyte! Jeg husker de norske vakre landskaper :) Nydelig bilder!
    Masse kjærlighet fra Argentina ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant. Det viktige er jo å kose seg der man er. Enten man har reist langt eller kort.

      Slett
  7. Helt underbara bilder...
    Önskar dig en skön höstdag!
    Kram Titti

    SvarSlett
  8. I come from Belgium and i like your blog.
    You live in a beautiful country.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I`m so glad to hear that you like what you see and what you read here on LivsLyst. And our country as well :O)

      Slett
  9. Vet du, jeg liker alt du skriver, men dette e l s k e r jeg! Det samme forsøker jeg å gi mine barn. :)

    SvarSlett