mandag 24. april 2017

urbant på landet

I dag starter jeg like godt med et sorthvitt-bilde tatt med mobil. Jeg har nemlig tenkt å ta dere med backstage på en jobb jeg gjorde for en liten stund siden. Men først litt forgrunnskunnskap:

*Sorthvitt-bildene er tatt av Martha Irene på Elizabeth Mote
(Jeg gjør oppmerksom på at du kan trykke på bildene for å se dem i riktig kvalitet.)

Midt i Kviteseidbyen ligger et stort og fantastisk fint bygg. Rosa av alle ting! Det ble satt opp etter en bybrann, og ble bygget i jugendstil som var tidstypisk for perioden. Gjennom store deler av denne gaten, kan man se vakre trehus i jugenstil. Som feks. huset til høyre som i dag inneholder en utrolig koselig kafé. Kafe Hvidesøe. Men tilbake til jobben! For nå rodde jeg meg visst litt utpå her, siden det er så mye jeg kunne fortalt om denne koselige byen vi har kommet til. I det rosa bygget finner du nemlig en klesbutikk. Elizabeth Mote. Og jentene bak denne disken har så mange bra tanker, kjempe fine lokaler og supert utvalg!  

Jeg tenkte, da vi kom hit, at veldig mye ville bli annerledes. Å forflytte seg fra en by til ei bygd, måtte jo by på mange forandringer. Joda, vi lever i helt andre omgivelser nå, mer naturlige (ikke så mange lyskryss og fabrikker ;O) og har truffet så utrolig mange nye og gode mennesker. Men vi handler fortsatt på Kiwi, drikker deilig latté på kafé og blir fristet av nyheter og gode tilbud i klesbutikkene. Det har faktisk slått meg mange ganger i det siste at jeg lever jo akkurat som før! Så kommer dette andre i tillegg: Å ha et lite småbruk, dyrke sine egen mat, ha dyr på tunet og samtidig kunne leve et roligere liv. (Akkurat det siste har ikke vi kommet i gang med helt enda ;O). Jeg ser frem til å lære og prøve ut mange nye ting. Det skal bli så spennende og gøy! Kanskje er jeg litt innhabil, men dette bygdelivet passer meg så utmerket.

Tilbake til oppdraget. (For det å flytte på landet, har også ført til spennende og nye jobber for meg.) Elizabeth Mote - det var for dem jeg skulle gjøre en jobb. De har just åpnet en nettbutikk, og jeg var med å få i gang dette med bilder. Vi satte av en dag i klart og tidlig vårvær. Jentene i butikken hadde sine kontakter, skaffet modell og medhjelper, stod klar med en rekke fine antrekk og jeg var altså klar med kamera. 

Modell: Heidi Sjerve // Instagram: @heidisjerve
*Hun driver Kiwi-butikken i Kviteseid. Du har kanskje sett henne før? I matkjedens kampanje om pris, er hun på plakater over det ganske land. Se HER.

Styling og lys: Rodger Halston  // Instagram: @rodgerhalston
*Han jobber som skuespiller og modell i USA.


Det ble noen morsomme og konsentrerte timer i Kviteseidbyen. Her er det nok av vakre og naturlige bakgrunner for fotografering, og det var gøy å jobbe i et team som dette. Rodger passet blant annet på at ingen merkelapper syntes og at klærne hang fint på Heidi til en hver tid. Engelsken fikk jeg også øvd på. For hele dagen gikk vi rundt og pratet engelsk der nede i Kviteseidgatene. 

Det urbane møter det landlige. 
Det norske møter det internasjonale. 

Heidi på Kafé Hvidesøe
Så - visst kan man leve urbant på landet. 
Man er bare en kjøretur unna de store byene, og med noen tastetrykk ligger hele verden åpen. Så kan man samtidig nyte naturen, glede seg over alle smil og småsamtaler man har i løpet av en dag, trykke seg inn i en nettbutikk, få litt jord under neglene eller bestille en rykende god kaffe. Det kommer vel an på hva du gjør det til, men alle muligheter ligger der, slik jeg opplever det. 

Dette ble rett og slett en aldri så liten Kviteseid-reklame. Ingen annonsører er innblandet, men jeg ville så gjerne fortelle om en litt uvanlig dag på jobben. Så ble det litt ekstra fordi det er så mye bra her som vi gjerne vil dele med deg. - Om du stikker innom, har feriested eller familie her eller om du som jeg, har hatt lyst å flytte hit. Himmel og hav! Tenk så gøy det kunne bli ;O)

Nettbutikken til jentene i det rosa huset: elizabethmote.no



Da hiver jeg på denne også: Kva skjer i Kviteseid
En facebookside som nylig er startet opp. Det kommer altså mer. Masse mer.

4 kommentarer:

  1. Fantastisk Kviteseid-reklame, Liv! Jeg er helt enig med deg i alt sammen - Kviteseid er en nydelig liten by som har masse å by på. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Og det må vi jammen rope litt høyt om ;O)

      Slett
  2. Takk for kjempefin omtale av Kviteseidbyen m.m. Og du kan glede deg til sommeren, vi er jo en sjøfartsby også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal bli en sann fornøyelse med enda en sommer i denne koselige og landlige byen!

      Slett