fredag 7. mai 2010

BLOMSTEN SOM DRO TIL ET ANNET LAND FOR Å BLI KJENT

"Dronning Ingrid" (blomsten pelargon) ble jeg først kjent med da jeg var på ferie i Danmark hos ei venninne for noen år siden. Hun er blomsterdekoratør og sa at denne sarte pelargonen i lys lys rosa het Dronning Ingrid, etter den danske dronningen. Dronningen tok med seg denne fra Sverige -der hun ble født-
da hun flyttet for å bli en del av den kongelige familen i Danmark.
Jeg syns den passer så utrolig godt inn i det gamle norske miljøet også. Og dessuten:
Hva hadde Bestemor i vinduskarmene?? Jo: pelargonier!
(Dere har helt sikkert sett det selv også. Hos gamle damer. Bak hvite blondegardiner. Der står det pelargonier!)


Nå står det flere i de brede vinduskarmene til Thomas også. På rekke og rad. Og disse er faktisk avleggere av en over 100 år gammel plante! De er i gang med blomstringen etter at jeg klippet en del av dem nesten helt ned til roten. Her står de i terakottapotter på gamle tallerkner i tynt porselen. En nydelig kombinasjon og tallerknene tar opp igjen den sarte rosafargen i form av rosa blomstermønster like ved gullkantene. Alle litt forskjellig. Slike at den rette sjarmen kommer frem.
Sjarmen som understreker at jeg bruker det jeg har.
(Min stil har jeg også prøvd å forklare i korte ordlag i ny header.)

Ha en kjempe fin fredag alle dere som tar en titt innom Livs Lyst i dag!
Og tusen takk til alle som nettopp gjør det. Det beriker hverdagene mine dette å kunne dele min sterke interiør-interesse og mine tips med dere. Og tusen takk for at dere tar så godt i mot dem! Jeg er takknemlig.

* Jeg har som dere kanskje også ha sett, laget ny header som forklarer min Livs Stil her på bloggen.
Så levner det forhåpentligvis ingen tvil... ;O)

* Jeg prøver også å stadig kutte ned på ORD her, men jeg er visst ikke vant til å fatte meg i korthet... Hihi...
Så det blir noen ord hver gang. Hva tenker du? Ville du heller hatt mindre tekst og mer bilder???

Klem fra Liv

I show you an old plant today. This is "baby-plants" from an over 100 years old plant! I have cut them almoust down to the roots and now they are flowering as never before. They are so beautiful with it`s light pink color. We are calling these plants "Queen Ingrid". She is a queen in Denmark. She took the plant with her when she moved to Denmark to join the danish royal family. Now we can enjoy the same plant in our sills. And many old ladies (grandmothers) have these plants in their sills. Behind curtains of laces. So it`s traditional even here in Norway. And I love it! ;O)
At last: Thank you so much for stopping by here on Livs Lyst. I`ve got a new header now who explain my style.

31 kommentarer:

  1. Pelargonier er så nydelige. Mine har begynt å blomstre igjen utrolig fort etter vinterdvalen :)
    Det er alltid hyggelig å besøke bloggen din, du har så mye fint å vise fram.

    SvarSlett
  2. Så nydelig! Husker min bestemor hadde masse av disse. Men dengang var jeg ikke veldig glad i blomster, skulle være minst mulig av dem. Nå er jeg derimot fast bestemt på å skaffe meg grønne fingre ;) Planter og blomster gir utrolig mye liv i et hjem. Og den blomsten der skal jeg absolutt skaffe meg snarest. Skikkelig vårstemning :)

    SvarSlett
  3. så mange nydelige bilder du viser. Og det lille skapet ditt du viste frem i går var jo bare kjempe søtt!!!
    Ønsker dere en kjempe fin helg
    klem Tove

    SvarSlett
  4. Hei !
    Nydelige pelargonier!
    Bloggen din er helt perfekt- lker både det jeg ser og det du skriver!
    Ha en fin-fin dag og god helg!!
    Helen

    SvarSlett
  5. Nydelige, og en herlig kombinasjon med terracotta og gamle tallerkner, det har jeg også i vinduskarmen ☺

    Ønsker deg en herlig helg!

    Klem NinaB

    SvarSlett
  6. Så koselige bilder! Jeg har akkurat gått til innkjøp av dronning Ingrid selv. Har hatt pelargoniaer noen år nå, men er ikke så god på å få dem til å overvintre. Min farmor hadde pelliser på rad og rekke i vinduskarmen. Hun kalte det forøvrig "muskat". Hun bar dem ned i kjelleren på høsten (når amaryllisene ble båret opp) og opp igjen om våren. Jeg drømmer om den enda vakrere "Mårbacka", men finner den ikke noen steder...

    Ha en strålende fredag!

    SvarSlett
  7. nydelig blomst!!! :) jeg må kjøpe meg en slik! mine beste- og oldeforelre har slike i vindusposten også :) herlig!

    god helg :)

    SvarSlett
  8. Mmm nydelig d3n blomsten. det samme var headeren din:) Lekker!

    så mange herlige innlegg her som jeg har koset meg med nå:) Har du vært i noe interiørblad enda?
    Klem fra Lotta:)

    SvarSlett
  9. Flotte blomster :)
    De lukter ikke så godt da, men..
    Har nesten blitt hektet på innleggene dine, du skriver så flott og har så fine levende bilder!

    Stå på :)

    mvh Bergfrua

    SvarSlett
  10. Dette er akkurat slik jeg husker fra jeg var barn ..i mamma sin vinduskarm...

    Nydelig vakkeert..og så gammle plante da..

    god helg..
    klem O=)

    SvarSlett
  11. Dronning Ingrid har en nydelig blomst, men jeg liker også apple blossom - den er vakker!

    Liker godt å lese det du skriver, så du må ikke kutte ned altfor mye på teksten da ;-)

    Og forresten... takk for svar inne på bloggen min.

    Ha en livs gnistrende dag!
    Klem

    SvarSlett
  12. Ja, de pelargonerna är jättevackra och är ett "måste" till sommaren!

    I Sverige kallar vi dem för "Mårbacka" efter Selma Lagerlöfs hem, Mårbacka i Värmland!

    Jättevackra är de!
    Lisa

    SvarSlett
  13. Barndomsminner :-) :-) Riktig god helg og klem fra siv

    SvarSlett
  14. Dronning Ingerid pelargoniaen er nok den mest populære her i Danmark.Den kan jeg ikke undvære.
    Jeg havde flere store flotte som jeg klarede at få til at overvintre i vores lade/stald, men efter denne hårde isvinter er de alle gået til.
    Så nu må jeg i gang med nye indkøb.

    Herlig stil du har....-o)

    God weekend fra Lisbeth i Danmark

    SvarSlett
  15. Hadde akkurat ett innlegg om pelargonier i vinduet mitt selv og det er såååå koselig !! Blir helt varm om hjertet av å se på de.
    Men jeg er for mer bilder og mindre tekst hvis du skjønner, jeg pleier på min blogg ha mest bilder og lite tekst men det er for jeg vet liksom ikke hva jeg skal skrive heller.Alltid like fint å se her hos deg, du har ett spesielt talent !!

    SvarSlett
  16. Hola, I have loved your blog, and your home is such a worderful place!!!!
    Greetings from Chile,
    Maria Cecilia

    SvarSlett
  17. Hei hei :) Så nydelige blomster bilder :) Jeg liker godt det du viser og det du skriver :) men har litt problemer med å lese når det står med lys skrift.
    Ha en kjempe fin helg.
    Klem fra Elin

    SvarSlett
  18. bra header.
    og så lurt å beskrive stilen litt.
    du er jo utrolig gjennomført i stilen..så du kan virkelig sette noen ord på det.

    SvarSlett
  19. Dronning Ingrid :-) Mye enklere å si enn Pelargonier :-) og fortsatt veldig vakre :-) Har ett par stående ute :-) å flere skal det bli så fort det blir litt varmere :-) Min bestemor hadde også disse :-) men i rød...ikke så fint som i rosa det synes jeg men...

    Ønsker deg en flott helg :-)


    Klem

    SvarSlett
  20. ja...bestemor hadde alltid røde:)
    ha ne kos kveld
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  21. Dronning Ingrid er en nydelig pellis.Jeg har mange forskjellige,er helt betatt av dem,helst med rosa eller hvite blomster.Men jeg har noen nesten oransje som stammer fra min manns mormor,så morplanten deres stod nok i vinduet hennes for 60-70 år siden.
    God helg!

    SvarSlett
  22. Veldig søte blomster :) Bestemor kalte dem geranium, og det var stas å være med når hun plantet ut i den store, svarte jerngryta si. Det er visst et gammelt navn som henger igjen etter gammel klassifisering.......måtte rett og slett google det :)

    Fortsett gjerne å skrive mye tekst. Det gjør du så bra og levende :)

    God helg!

    SvarSlett
  23. Så flott det er blitt her i bloggen din ;) Lenge siden sist jeg var her desverre.

    Liker de tankene om tema, norsk-LIV!!! Du er flink og bør få vite det!

    Selv liker jeg at det kanskje ikke er så mye tekst, da jeg liker la bildene tale for seg og slik du tar bildene trenger du ikke så mye tekst til syns jeg ;)

    Kos deg videre !

    SvarSlett
  24. Vakre bilder av en vakker blomst! Så gøy å ha avlegger av en sånn gammel plante. Den nye headeren synes jeg er veldig fin, ren og stilfull! Ha en herlig helg. Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  25. Dronning Ingrid er bare helt nydelige!!
    Har også noen i vinduskarmen!!
    De gjør seg!!

    Så fine bilder du viser..ALLTID!!!! :)

    Takk for all inspirasjon som du gir!

    Ha en fin lørdag!
    Klem

    SvarSlett
  26. så fine!! skriv gjerne mer om pelargoniar, hvordan du overvintrer dem og får stiklingene til og vokse seg store og fine! har gjort noen forsøk selv, men lyktes ikke så bra... tips mottas med takk!

    :) Tora

    SvarSlett
  27. Pelargoniar er så nydelige, jeg planter dem alltid i krukker på terrassen, men har nok ikke vært så flink til å la dem overvintre... Ønsker deg en flott helg og uke.

    SvarSlett
  28. Nydelige bilder, Liv! Ha en fin søndag! Klem

    SvarSlett
  29. Underbara bilder, och dirtt hem är så lantligt och ljuvligt, och den kommoen, sååå vacker! Blev lite full i skratt, jag ska måla ett sängbord i likn nyans i vår... Mari.

    SvarSlett
  30. Halloen,

    til info, som Lisa sier lenger opp.

    Dronning Ingrid og Mårbacka er samme pelargon. Greit å vite.

    Emma

    SvarSlett
  31. er det den du har fått av meg, LIv Jo?
    mine kommer nå de også, etter den harde mørketida! old and precious!
    mye fint å se på her

    SvarSlett