fredag 20. mai 2016

kveldsbukett

"I går måtte jeg ut og lage meg en liten kveldsbukett - igjen".

Selv om oppvasken stod etter middagen, klærne i vaskemaskinen ventet på å bli hengt opp og det generelt var litt kaos i heimen, måtte jeg bare ut og trekke litt frisk luft og se hva slags blomster som har dukket opp i hagen og i grøftekantene rundt leiehuset. 

Å plukke små buketter fra hage og grøftekant, er en ypperlig måte å nyte øyeblikket på. Tar du bilder i tillegg, foreviger du øyeblikket, og kan ta det frem når kulde og vind igjen kryper langs husveggene. Og deler du bildene, blir det vel slags tre fluer i ett smekk, gjør det ikke?

Og catz´a er ivrig med på alt som skjer om dagen. Så fort vi oppholder oss på tunet, er de rundt bena våre. Mjauer, koser og ber så inderlig om litt oppmerksomhet. Og det får de jo. For hvordan kan man nesten klare å tusle forbi den bløte pelsen uten å ruske litt i den?

Alle bukettene jeg lager blir så forskjellige. Jeg husker jo aldri hvordan jeg laget den sist. Og det er nettopp det som er så herlig. Hver lille sak blir unik og jeg kan med glede studere alle variantene. Denne gangen ble det litt fra staudebedet, noen grønne blader og fargerike blomster fra grøftekantene. I denne buketten finner du blant annet marikåpe, pholx, "kniv, skje og gaffel", hundekjeks og så er det disse lyse blå/lilla... Skulle gjerne visst hva de heter. De dufter sååå godt! Jeg stod på trappen her om dagen og kjente den nydelige duften fra blomsterbeddet like ved. Vet du, så gi gjerne et hint!

Etter en stund ute i friskluft og foran kamera, endte denne vesle buketten i en glassvase på kjøkkenbordet. Til sist fikk jeg jo også ryddet, og det ble en fin start på dagen å komme ned til rent kjøkken, bord med duk og en liten kvast med vårlige dufter i dag. 

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2

20 kommentarer:

  1. Hei Liv,
    De lilla blomstene som du har plukket heter dagfiol. De blå heter fjellflokk og er en staude. Jeg fikk avleggere av begge av min mor og de trives både i lavlandet og høyere oppe. Særlig fjellflokken trives godt opp mot 700-800 o.h. har jeg erfart. Dagfiolen er 2-årig men sår seg selv i hagen. Den lukter spesielt godt om kvelden/natten.Du kan lese mer her:
    http://www.ostlendingen.no/forbruker/bolig-og-interior/forbruker/disse-er-like-populare-som-i-1814/s/2-2.2757-1.8458195

    Lykke til!

    Hilsen fra Margit

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, tusen takk, Margit!
      Dette skal jeg sjekke ut litt nærmere. Jeg vil gjerne ha med meg denne stauden opp til gården. Gartneriet neste!

      Slett
  2. Nydelig! Ni har så mycket mera sommar hos er än vad vi har här på västkusten i Finland :) Ännu måste jag vänta en tid förrän jag får plocka en så fin bukett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da får du nyte bildene her og glede deg til det som kommer. Det er jo også en glede :O) hehe.
      Da blir det nok også ekstra deilig når varmen endelig kommer. Her er det veldig av og på med varme, men blomstene er i alle fall i gang. Herlig!

      Slett
  3. De blå tror jeg er Engstorkenebb (Geranium Pratense).
    Mvh Riddersporen

    SvarSlett
  4. Det høres ut som en hyggelig kveldsaktivitet, og som balsam for sjelen og øyet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det jeg også syns, Cathrine.
      God helg til deg videre!

      Slett
  5. Ljuvlig liten bukett...härliga bilder!
    Kram från Titti

    SvarSlett
  6. En kommentar til Riddersporen: jeg er temmelig sikker på at den blå er fjellflokk:-)
    Hilsen Margit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvis det er en hagestaude, er det nok det :)Mvh Riddersporen

      Slett
    2. Ja, nå tror jeg vi har funnet ut av det. Det må være "fjellflokk" og jeg gleder meg til å skaffe meg slike og plante på gården :O) Så tusen takk for all god hjelp!

      Slett
  7. Herlig kveldssyssel :)
    Nydelige bilete.
    Ha ein fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det samme til deg! Bare at nå får jeg skrive "ha en fin dag" ;O)

      Slett
  8. That little bouquet is lovely. Looks like summer is coming your way. The cats are beautiful, too.

    Have a happy week.

    Linda

    SvarSlett
    Svar
    1. It´s so nice now. The trees are in bloom, and I love to collect the little bouquets and decorate in our house. It´s real summer to me <3

      Slett
  9. Men hva er det du kaller "kniv, skje og gaffel"? Det er ingen andre som har spurt, så kanskje det er helt vanlig hos dere, men jeg ble veldig nyskjerrig!
    Unni

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe. Kan godt hende det er en loka greie. Den heter sikkert noe annet fint på "ordentlig" :O)
      Følg denne linken og se:

      https://www.google.no/search?q=kniv+skje+og+gaffel+blomst&num=30&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjq6_qXnPDMAhWCZpoKHUSiCDQQ_AUIBygB&biw=1536&bih=1255#imgrc=iDN_OjZ2ODv4RM%3A

      Slett
  10. Takk:-) Hvis det er den blå erteblomstlignende så heter den faktisk Vårerteknapp! Mener jeg sådde den fra frø kjøpt hos Impecta. Den står nå i min datters hage i Tromsø - og blomstrer!!!! Unni

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Der fant du ut av det vet du. Nå har jeg notert det ned. Jeg prøver stadig å pugge navn på disse blomstene, men jeg driver nok litt for lite med det, for det faller ut av klisteret nokså fort... Men nå er det notert, som sagt, og da er det jo håp! Så tusen takk :O)

      Slett