torsdag 18. august 2016

mye som skjer

Det er mye som skjer på gården om dagen. Nå har vi hatt denne gården i noen år, og jeg har fortalt med bilder og ord her på LivsLyst hvordan fremferden har vært. Dere har vært med i små og store ting som har skjedd her oppe i bakkene. Men det ironiske i det hele, nå som det skjer mest, er jo at jeg nesten ikke får tid til å oppdatere her på bloggen. Men la oss ikke dvele for lenge ved det, for nå er jeg jo her og er klar til å fortelle hva som skjer rett på utsiden av tunet:

Her om dagen hadde vi besøk av en som har bodd her på gården. Han kunne fortelle oss at det kom strøm opp hit ganske tidlig. Det var nok snakk om en liten lyspære og litt småtteri til, men det var enda strøm og mulighetene det ga. Og han kunne godt huske, som barn, lukten av kreosot fra denne stolpen som står plassert rett ved siden av huset vårt. Dette stoffet sitter godt i og vi syns vi måtte ta en test, og jeg kan herved bekrefte at lukten fortsatt er der.

Men nå ryker den skjønner dere! Kraftverket er i full gang med å legge det siste ledningsstrekket ned i jorda. 

Og for en liten kar med stor interesse for maskiner med mange krefter og grom lyd, er det fint at det skjer noe spennende mens vi venter på at middagen skal bli ferdig. 

Slik blir vi altså kvitt den gamle strømstolpen og vi slipper trekket med de tre ledningene som henger lavt over jordet vårt. Det har jo sin sjarm dette også. Denne strømstolpen og ledningene som vaier i sterk vind mener jeg. Det forteller jo en historie om hvordan det var her oppe, og hva slags muligheter elektrisiteten ga. Man kan jo bli rent nostalgisk av det, og noen vil kanskje mene at den burde stå.

Litt ble vi også grepet av nostalgi da vi rev ned ledningen som hang mellom huset, via stabburet og inn til låven. Nå skal alt dette også i jord. Jeg er jo glad for at vi slipper denne ledningen rett over tunet, men jeg kommer til å savne svalene som kvidret seg gjennom gode og lange pauser her på forsommeren. Fordelen er jo at jeg nå kan ta bilder fritt uten å irritere meg over en sort strek midt i motivet!

Vi kan altså velge fordelene vi som lever nå i nyere tid. Vi får strøm. Masse strøm, så vi slipper å slå av varmeovnen når potetene skal kokes. Samtidig kan det se "urørt" ut. Tunet vil se mer ut som det gjorde da det ble satt opp her. Tømmerstokk for tømmerstokk. Bygg for bygg. Da var det kun ved og talg som ga lys og varme. Nå kan vi om ikke alt for lenge gå inn i det samme huset, slå på lyset, tenne opp i grua for kosens skyld, kjenne varmen fra ovnene og samtidig tenne et par stearinlys bare fordi det er så utrolig koselig. Ja, vi har noen fordeler vi som lever i dag. Og stadig blir jeg minnet på akkurat dette når vi romsterer rundt her oppe på gården.

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder #

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar