torsdag 3. november 2016

de fleste hadde en

Da er det vel bare å stålsette seg... 
Ting vil ta litt lenger tid, men du verden så vakkert det kan bli med snø også! 

Dette bildet tok jeg i Grungedal (Telemark) for noen år siden i forbindelse med en reportasje jeg lagde for Lev Landlig. Temaet var en gammel røykstue som fortsatt var i bruk. Jeg glemmer aldri den friske vinterluften, snøen som lå tett og røyken som piplet ut gjennom de værbitte tømmerstokkene. Under taket i den vakre bygningen hang skinkene tett over osen fra einekvister på bålet. Røykstuene stod vanligvis et stykke unna de bebodde bygningene på gården ellers, rett og slett for å hindre at brannen spredde seg om uhellet var ute. Og jammen stod det en slik badstue/røykstue på gården hos oss en gang også. Det kan vi lese i gamle gardsbøker. Og det overrasker meg ikke, for de fleste gårdene hadde en. Litt lenger der inne i fremtiden drømmer vi om å sette opp en ny på gården. Den hører jo til der på det vesle tunet. 

Pst! Jeg har prøvd å legge på sånn "elektrisk" snø her. Hehe. Vet ikke om det funker helt. 

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # landliggründertreff2016 # foredling # oppskrifter # diy # gjørdetselv #

1 kommentar: